
Ambulante jeugdzorgcliënten zijn bij de start van het vrijwillige hulpverleningstraject in 2011 goed bejegend door Limburgse jeugdzorginstellingen. Dat schrijft de Inspectie Jeugdzorg op basis van een onderzoek.
Hulpverleners geven zowel mondeling als schriftelijk uitleg over wat cliënten kunnen verwachten, gebruiken daarbij begrijpelijke taal en controleren of de cliënt de informatie begrijpt. Ze stellen de hulpvraag centraal en sluiten goed aan bij achtergrond en niveau van de cliënt.
Het onderzoek vond plaats bij Bureau Jeugdzorg Limburg, de Mutsaersstichting, Rubicon en Xonar. Jongeren en hun ouders geven de instellingen gemiddeld een 8,3 als rapportcijfer; van een representatieve steekproef is echter geen sprake omdat maar 9 procent van de aangeschreven cliënten reageerde.
De inspectie raadt aan om vragen over de kwaliteit van de bejegening van cliënten zo snel mogelijk te stellen en bejegening in het cliëntenbeleid op te nemen.
Klik op de volgende link voor meer informatie en het rapport: http://www.inspectiejeugdzorg.nl/actueel/nw_detail.asp?id=0268
Bron: Inspectie jeugdzorg
20 maart 2012